3. りゅうがくせいのかい   

 

1. Context

 

場所(ばしょ)                                   松井(まつい)さんの(いえ)

話し相手(はなしあいて)                             お父さん

このうちに来てから                10ヶ月

It has been arranged for you to attend a special exchange student meeting with your host father who is a member of the exchange student committee but you are not feeling at all well. Explain that you don’t feel well enough to go.

 

What would you say?

 

______________________________________________________

 

 

2 

Language choices

 

3.O

X

Likely consequences

生の声
 

みさ

a)            わたし/ぼく、 今日、なんか気分(きぶん)悪い(わる)。げりです。もうしわけないけどきょう()ませてください。

 

 

 

 

b)            きょう行くことになっていたですけど、あさからぐあいがわるくて。

 

 

 

 

 

c)             ごめんなさい, きょうはきぶんがわるくて、だめみたい。

 

 

 

 

 

d)            行きたいだけど、きぶんがわるくて、行けそうもないです。みなさんにあやまっておいていただけますか。

 

 

 

 

 

 


 

 (なま)(こえ)  みささんに聞きました

 

6. Vocabulary

Listen to Misa again focusing on the meaning of the following words and fill in the gaps with one of these words.

 

きぶんがわるいI feel unwell/sick

へいき not worried about, easy going (about)

かしこまりすぎる stand on ceremony, formal

気がする I get the feeling that..

かかわって have to do with, be concerned with

くわしく in detail

ぐたいてきconcrete

 

なんかだから、あんまりそんな(      ) に言わなくてもいいと思います。

えっと「きょう、とても             。」これ(フフ)「げりです。」っていうのは言っても言わなくてもいいと思うですよ。りゅうがくせいが女の人だったら、なんかお父さんにそこまで言わなくていいと思うです。お父さんそこまで言われると「え!」「どきっ!」とかなっちゃう          んですよ。なんかだからあんまりそんなに(             ) 言わなくてもいいと思います。だからこれも、だいたいぜんぶおなじ、お父さんとどれぐらいしたしいかっていうのが             くると思うですよ。すごいしたしいなら、なに言っても(        だと思うですけど。でもやっぱそこまで(     )言わなくてもいいかなっていうかんじはします。

 

あと「申し訳ないですけど。」っていうのはちょっと(      )かなと。

 

 

7. What Misa said

 

Select True or false and make a note of the linguistic evidence in the space that follows.

 

a.    Misa recommends that the student should explain exactly why he/she isn’t feeling well.                                     [   ]

 

 

b.    Misa approved of the expression that said: ごめんなさい。きょうはきぶんがわるくて、だめみたい。                         [   ]

______________________________________________________

c.     Misa prefers that the student takes the safe option and is formal on occasions like this.                                    [   ]

 

 

8. How Misa said it

 

Listen again to the first part of what Misa said. What function do all the following elements have in common?

 

 

なんか(                           )と思うです。(                           ).気がするですよ。なんかだからあんまり(                             )

 

言わなくてもいいかなっていうかんじはします。(                     ) ぎるかなと。(                                 ) かなっていうのは思いますね。