Part B: Language Choices

 

1. あいさつ

1. Context

場所(ばしょ) 坂井(さかい)さんの家

このうちに()てから ()()(げつ)

Situation 1-1: You are at home when your host father comes home at 7.00 pm.

 

How would you greet him as he enters the living room?

Before listening to the choices write what you would say?

 

_____________________________________________________

 

2

Language choices

 

3

O

X

Likely consequences

4教師

生の声

 

a)    おかえりなさい

 

 

 

 

 

b)    こんばんは。

 

 

 

 

 

c)     こんにちは。

 

 

 

 

 

 

d)    きょうはいそがしかったですか。

 

 

 

 

e)    よくうれましたか。

 

 

 

 

 

f)      どうでしたか。

 

 

 

 

 

g)    おつかれさまでした。

 

 

 

 

h)    ごくろうさまでした。

 

 

 

 

i)      その他

 

 

 

 

 

 

1-6.Vocabulary

Here are some words youll have heard Yuko and her mother use. Match the words on the left with the meaning on the right.

a.

他人(たにん) 自分(じぶん)より年(とし)が上の人

ジョーク 外(そと)の人、うちの人ではない

先輩(せんぱい) じょうだん

後輩(こうはい) 自分より年が下の人

 

b.

目上の人(めうえのひと)looks as though going to continue

おひる increase

いんしょう club activities

増える(ふえる) daytime

つづきそうなかんじ impression

部活(ぶかつ) someone older, senior, of higher status

 

1-7. What Yuko said


Listen to Yuko again. Select true (T) or false (F) for the following:

 

In Yukos opinion

  1. おかえりなさい is appropriate. [ ]

 

  1. こんばんはsounds like OK because they know each other. [ ]

 

  1. こんにちは is used when meeting people outside the home. [ ]

 

  1. よく売れましたかis if said in a joking way. [ ]

 

  1. どうでしたかis probably OK for a ryuugakusei . [ ]

 

  1. the father would not understand why the student might say おつかれさまでした. [ ]

 

  1. its OK for a ryuugakusei to use ごくろうさまでした in this context. [ ]

 

  1. she would use ごくろうさまでした herself. [ ]

 

 

1-8. How Yuko said it 

 

Qualifying opinions

We often qualify our opinions with an example or a reason. Listen to Yuko again and underline the reasons and examples that she uses to back up her opinion. The first one is done for you.

 

「お帰りなさい」うん、よく言います。まる。

 

「こんばんは」 他人(たにん)のようなかんじ

 

「こんにちは」おひるとか、人とあったりとか、その, みちをあるいていて、しっ

 

ている人と会ったときとか、「今日はいそがしかったですか。」 あ、いいます。

 

うん、お父さんのことを知りたいときとか、お父さんのことを知るために。

 

「よくうれましたか。」 たぶん、そのときに、ジョークみたいな感じでいいます

 

ね。うん、たぶんいいますね、りゅうがくせいがいったら、うれしいと思うなあ、

 

この子は、そんなことばしってるんだって、て思いますね。

 

「どうでしたか。」ああ、いわないね。何がどうでしたか、になりますね。


 

 

Situation 1-2:

What would you say to your elder brother as he leaves for university for the day? _______________________________________

 


2 Language Choices

 

3

Likely consequences

4教師

5

生の声

 

a)    気をつけて。

 

 

 

 

 

b)    さようなら。

 

 

 

 

c)()ってらっしゃい。

 

 

 

 

d)   行ってらっしゃい。() をつけて ね。

 

 

 

 

e)E (何も言いません)

 

 

 

 

e)   じゃね。

 

 

 

 

f)     またね。

 

 

 

 

g)   またあとでね。

 

 

 

 

h)   バイバイ!

 

 

 

 

i)     じゃまたね。

 

 

 

 

j)     その他:

 

 

 

 

 

2-6. Vocabulary

You will have heard Yuko use the following words. Before listening again see if you can work out what they mean. Draw a line to match them with a clue on the right.

Word Clue

飲み会(のみかい) あまりしゃべらない、静かな人のこと

じょうきょう どんな人か(たとえばやさしい、つよいなど)

無口(むくち)な ばあい(situation

せいかく 大学生や社会人がいっしょにおさけを飲む会

なごむ やさしい気持ちになる

 

2-7. What Yuko said

 

Complete the following:

 

a. Yuko said thatさようならgave the impression that the elder brother was

 

_______________________________

 

b. Yuko said about たのしんでね that it depended on the circumstances. She gave a possible circumstance which was that

 

_____________________________________

 

c. Yuko said that じゃあね was suitable if said by ____overseas student to an elder brother, that is if the elder brothers way of speaking was for example ______or if he has a really _______personality. In the end, Yuko decided that she liked ______the best for both______and ______ Her reason was that__________________

 

 

2-8. How Yuko said it

 

Yuko often softens her opinion either because she is not sure and is almost thinking aloud as we do in casual conversation, or because she is reluctant to sound too opinionated (as is often the case in Japanese). Listen again and write the words that Yuko used to soften her opinion.

 

「さようなら」というのは、( )、お兄さんだから、もう「  」って、ずうっともう帰って来ない、大学から帰って来ない(   )で、だからちょっといいません( )。ばつです( )

「行ってらっしゃい」まる。言います。

「たのしんでね 」(   、   ), そのあとに、大学のあとに、飲み会とかあったら、楽しんでねとか、じょうきょうによります( )

(何もいいません)何もいわないとやっぱり(  )、おかしいです( )

 

 

 

 

 


 

Situation 1-3

What would you say to the family as you leave the house to go to university or school for the day?

 

______________________________________________

 

 

2. Language Choices

 

3

Likely consequences

4教師

5 生の声

a)                     さようなら。

 

 

 

 

 

b)                     ちょっと行ってきます。

 

 

 

 

c)                      行ってまいります。

 

 

 

 

d)                     大学(だいがく)に行きます。

 

 

 

 

e)                     行ってきます。

 

 

 

 

f)                       行ってくる

 

 

 

 

g)                     またあとで()います。

 

 

 

 

h)                     その他:

 

 

 

 

3- 6. Vocabulary

Write in the words in that Yuko used for the words that are underlined.

 

  1. 行ってまいります is very polite ( )

 

  1. 大学にいきます、yeah, you can probably say that too ( )

 

  1. ah, thats the best, isnt it. I think its easy to use ( )

 

  1. Its like a direct translation of English ( )

 


 

3-7. What Yuko said

  1. What was Yuko favourite choice and for what reason?

 

 

  1. What reference did she make to family roles and relationships in her discussion?

 

 

  1. Does Yuko expect the same of ryuugakusei as she does of fellow Japanese speakers? Explain.

 

 

  1. Does Yuko indicate that she differentiates between what male and female speakers say?

 

 

  1. What was Yuko response to 「またあとで会います」?

 

 

3-8. How Yuko said it

 

Listen again paying attention to the way Yuko ends her sentences when giving her opinion.

 

  1. How did she say it feels like/gives the impression thatEo:p>

 

 

  1. Which is the most common way she finished the sentence when giving an opinion?

 

 

  1. Find one other way she ended her sentence when giving an opinion.

 

 

  1. What does the final はい mean?

 

 


 

Situation 1- 4

You meet up with a neighbour that you had greeted only 30 minutes earlier. What would you say this time?

 

 

2. Language Choices

 

3

Likely consequences

4教師

5

生の声

a)    こんにちは。

 

 

 

 

 

b)    また会いましたね。

 

 

 

 

c)     a slight nod and smile

(あ、どうも。)

 

 

 

d)    ()いものですか。

 

 

 

 

e)    ()かけ?

 

 

 

 

 

4- 6. Vocabulary and expressions

 

a. For dont sayE Yuko says __________________

 

b. Yuko said it depends on the circumstanceEtwice saying

________に________ね。

 

c. How did Yuko describe the following people:

 

 

 

 

 

 

d. The きっかけ in 「買いものですか。」いいですね、それ。お話するときのきっかけになるからmeans _____________________

 

 

 

 

 

 

4- 7. What Yuko said

 

  1. What reason did Yuko give for her opinion about a)

 

 

  1. On what conditions does she accept choice b?

 

 

  1. Which choice does Yuko say she would say in this situation?

 

 

  1. What does Yuko give as a reason to use 「買いものですか。」?

 

 

  1. What kind of relationship does Yuko think you would have with the person to whom you say お出かけ?

 

 

 

4- 8. How Yuko said it

 

Listen to Yuko again.

Spoken language is dynamic especially when we are grappling with a new idea. Complete the following with the words Yuko used as she put her thoughts together:

 

「こんにちは。」 うん、もう一回会ってる( )、前に会っている( )、いわな

 

( ) 。なんか、30分前に会っているから、( ) いわないですね。

 

「また会いましたね。」ああ、それはちょっと、( ) じょうだんっぽく?あ、「ま

 

た会いましたね、」といいますね。