Unit 1
1. Context
場所 坂井さんの家
話し相手 お母さん
この家に来てから 1ヶ月
Your host mother is carefully giving you directions to get somewhere
and is going into great detail. You have managed to find your way there before
and you think you can do it your way the next time. You want her to know that
you have understood but don’t want to offend her. What would you say or do? _____________________________________________________________________
|
3O ∆ X |
Likely consequences |
4 教師 |
5生の声 |
a)もうしっている (しってる)。 |
|
|
|
|
b) ありがうとうございます。 |
|
|
|
|
c) お母さんのせつめい、よくわかりました。 |
|
|
|
|
d) ママ、わかってるからもうしんぱいしなくてもいい。 |
|
|
|
|
e) しんぱいしてくれて、すみません。だいじょうぶですよ。 |
|
|
|
|
f) もうおぼえたよ。 |
|
|
|
|
g) わかった。わかった。だいじょ うぶだと思う。 |
|
|
|
|
h) Listen without saying anything だまって聞く |
|
|
|
|
i) お母さんはしんぱいしすぎだ よ。 |
|
|
|
|
j) だいじょうぶ。だいじょうぶ。 |
|
|
|
|
a)わたし/ぼくは19さいですよ 。 |
|
|
|
生の声
6. Vocabulary and expressions
1.
get
angry/mad
2.
make
angry/mad
3.
be
angry
1.
ふさわしい
2.
ていねい
3.
はっきり
1.
time
2.
place
3.
reason
1.
いいと思う
2.
そうですか
3.
いいですか
1.
make
(the mother) relieved
2.
(the
mother) will be relieved
3.
(the
mother) is relieved
7. What Yuko and her mother said
8. How they said it
Listen again and
answer the questions that follow.
When Yuko comments on もうおぼえたよ her opinion is: 「もうおぼえたよ。」はあまり使わない方がいいと思う and she explains why by presenting the
situation from different perspectives.
「ほんとうにおぼえたの?」と思うかもしれませんね。
。うん。あまり、お母さんは、うん、お母さんが教えたいから、留学生(りゅうがくせい)あ、こう、おこらせないというか、なんか、お母さんはおしえてあげたいと思う、しんせつでやってるから、それを分かって、お母さんのキャラクターも分かって、それで、じぶんがいう、てきせつにいうのをかんがえていった方がいいから、わたしだったら、「もうおぼえたよ。」は使わないかな。1ヶ月だから、
a. Underline the parts where Yuko is looking at the
situation through the mother’s eyes. In other words, when is the mother the
subject?
b. Listen again and complete the following with the
words Yuko used to express uncertainty:
「分かった。分かった。だいじょうぶだと思う。」分かったは2回いうと( )
しつれい( )。なんか、分かった、分かった、というと、なんで、分かった、分かったって、そんなに何回もいわなくていいよってふうに、それでお母さんは、あまり気分をわるくする( ) 。「分かった。分かった。」って、( )、またこの顔のひょうじょうもまただいじだけど、それは、ん、「分かった。分かった。」二回はちょっとよくない( ) 。