Unit 1

4. ちず   

 

1. Context

場所                           坂井さんの家

話し相手                     (かあ)さん

この家に来てから           1ヶ月

 

Your host mother is carefully giving you directions to get somewhere and is going into great detail. You have managed to find your way there before and you think you can do it your way the next time. You want her to know that you have understood but don’t want to offend her. What would you say or do? _____________________________________________________________________

 

       2   Language Choices

 

3O

X

Likely consequences

4

教師

生の声
 

 

a)もうしっている

   (しってる)

 

 

 

 

 

b) ありがうとうございます。

 

 

 

 

 

c)  (かあ)さんのせつめい、よくわかりました。

 

 

 

 

d) ママ、わかってるからもうしんぱいしなくてもいい。

 

 

 

 

e) しんぱいしてくれて、すみません。だいじょうぶですよ。

 

 

 

 

f)   もうおぼえたよ。

 

 

 

 

 

g) わかった。わかった。だいじょ うぶだと思う。

 

 

 

 

h) Listen without saying anything

だまって聞く

 

 

 

 

 

 

i) お母さんはしんぱいしすぎだ よ。

 

 

 

 

j) だいじょうぶ。だいじょうぶ。

 

 

 

 

a)わたし/ぼくは19さいですよ

 

 

 

 

 

生の声

 

6. Vocabulary and expressions

 

  1. おこらせないin お母さんをおこらせないというかmeans

 

1.    get angry/mad

2.    make angry/mad

3.    be angry

 

 

  1. てきせつ in 自分がいう、てきせつにいうのを考えていった方がいいから has a similar meaning to

 

1.    ふさわしい

2.    ていねい

3.    はっきり

 

  1. The first わけ in そういうわけでいっているわけじゃないから is referring to

 

1.    time

2.    place

3.    reason

 

  1. Examples of あいづち are

 

1.    いいと思う

2.    そうですか

3.    いいですか

 

  1. 安心(あんしん)させる だいじょうぶ、だいじょうぶってお母さんをあんしんさせるけど、means

 

1.    make (the mother) relieved

2.    (the mother) will be relieved

3.    (the mother) is relieved

 

 

. What Yuko and her mother said

 

  1. Which of the choices does Yuko like and for what reasons?

 

 

  1. Which choices did Yuko reject and for what reasons?

 

 

  1. What did Yuko’s mother suggest would make もうおぼえたよ more acceptable?

 

 

  1. What did Yuko say about “tone”

 

  1. What did Yuko say about the non-verbal aspects of communication such as body language?

 

 

 

8.   How they said it

 

Listen again and answer the questions that follow.

When Yuko comments on もうおぼえたよ her opinion is: 「もうおぼえたよ。」はあまり使わない方がいいと思う and she explains why by presenting the situation from different perspectives.

 

 

「ほんとうにおぼえたの?」と思うかもしれませんね。

。うん。あまり、お母さんは、うん、お母さんが教えたいから、留学生(りゅうがくせい)あ、こう、おこらせないというか、なんか、お母さんはおしえてあげたいと思う、しんせつでやってるから、それを分かって、お母さんのキャラクターも分かって、それで、じぶんがいう、てきせつにいうのをかんがえていった方がいいから、わたしだったら、「もうおぼえたよ。」は使わないかな。1ヶ月だから、

 

a. Underline the parts where Yuko is looking at the situation through the mother’s eyes. In other words, when is the mother the subject?

 

 

b. Listen again and complete the following with the words Yuko used to express uncertainty:

 

「分かった。分かった。だいじょうぶだと思う。」分かったは2回いうと(        ) しつれい(       )。なんか、分かった、分かった、というと、なんで、分かった、分かったって、そんなに何回もいわなくていいよってふうに、それでお母さんは、あまり気分をわるくする(         ) 。「分かった。分かった。」って、(     )、またこの顔のひょうじょうもまただいじだけど、それは、ん、「分かった。分かった。」二回はちょっとよくない(      )