Unit 5                          2.日本語がおじょうずですね。          

 

1. Context

場所                 小林さんの家               

話し相手           近所(きんじょ)友達(ともだち)智子(さとこ)さん    

来てから           1ヶ月

 

You have just met Satoko who is visiting and have been talking together for some time about various topics.  She spontaneously compliments you on your Japanese. 日本語がお上手(じょうず)ですね。How would you respond?

2.   Language Choices

 

3○△✕

Likely consequences

教師

生の声

けんじ

よしこ

a)    ありがとうございます。でも、まだまだです。

 

 

 

 

b)    いや、(いいえ)とんでもない。

 

 

 

c)     いいえ、へたです。

 

 

 

 

d)    そうですか。どうもありがとうございます。

 

 

 

 

e)    がんばっているけど、まだまだ。

 

 

 

 

f)      いいえ。

 

 

 

 

 

 

6.Vocabulary

What words did Yoshiko use to express the words in the gaps? English clues are provided. Write the Japanese word in the space in hiragana.

 

日本人の(sense/way of thinking:      )から言うとちょっと(modestly:                   )に、でもまだまだです。」と言った方が感じがいいかな。とくに、(the first time:    

 

 

 

 

7. What Yoshiko and Kenji said

 

a. What two choices did they consider acceptable? (   ) and (   ).

 

b. What two lines between Kenji and Yoshiko indicate that they agree that it could be either of the two choices? Write the words in hiragana in the spaces.

 

けんじ:____。

 

よしこ:うん、_____。

 

3. What three contextual reasons did Yoshiko and Kenji give for their final choices?

a.

b.

c.

 

 

8. How Yoshiko and Kenji said it

 

Kenji and Yoshiko made a decision and then added reasons.

Underline the part that indicates this is giving a reason:

 

けんじ:目上の人だからな。

 

よしこ:初対面(しょたいめん)だしね。