英語R(中級)日ⅠD
002-D-213

担 当 者 単 位 数 配当年次 学 期 曜 日 時 限
糸井 裕子 講師 2 通年 2

授業概要

このコースでは内容と言語(英語)学習を統合した授業をねらいとし、効率的かつ的確に英文で書かれた内容を理解するための実践力を養う。テキストを中心としてスキル・リーディングストラテジーを使う練習を重ねた後、実際に幅広い分野のメデイア記事で実践練習を行なう。また、映画等を題材とし、論理的な内容理解(アウトライン作成)と要点の論理的な解釈・分析についてグループデイスカッション・グループプレゼンテーションを行う。
This is a Content and Language Integrated Learning course to promote thinking skills. Class materials will include newspaper and Internet articles as complements to the core textbook. Class tasks are selected and designed to improve students’ reading strategies so that they can read and understand the materials efficiently and precisely. There will be a number of pair/small group tasks, discussions, and presentations about the contents to improve students’ critical thinking skills and promote their ability to express and exchange opinions in English.

到達目標

英語で様々なテーマを理解し、批判的な主体性をもってメデイアの活字情報を論理的に捉えることができるようになる。 更に自分の考えを英語で説明し、意思の伝達・疎通のための英語コミュニケーションをとることができるようになる。
Students will develop their reading skills using English reading strategies, and develop critical thinking skills and media literacy. Students will also deepen their understanding of different ways of thinking, broaden their views about the world, and practice expressing their opinions in English.

授業計画

1 Course guidance
2 Identifying topics and main ideas
3 Identifying supporting details
4 Previewing and predicting
5 Skimming
6 Scanning
7 Outlining
8 Book/Movie review-1: Practice
9 Book/Movie review -2: Outline
10 Book/Movie review -3: Analysis
11 Preparation for group presentations: Outline
12 Preparation for group presentations: Analysis
13 Group presentations
14 Review of the 1st semester
15 Supplementary study
16 Using context clues: Idioms and proverbs
17 Recognizing sequences
18 Fact vs. opinion 1) Reading comprehension
19 Fact vs. opinion 2) Outline
20 Fact vs. opinion 3) Analysis
21 Making inferences - 1) Reading comprehension
22 Making inferences - 2) Outline
23 Making inferences - 3) Analysis
24 Newspaper article – 1) Reading comprehension
25 Newspaper article – 2) Outline
26 Newspaper article – 3) Analysis
27 Preparation for the final project -1
28 Preparation for the final project -2
29 Review of the course
30 Supplementary study
受講者と相談の結果、授業計画を変更する可能性がある

授業方法

授業は少グループ制(ペアワーク・グループワーク中心)をとる。日本語使用は最低限とし、基本的に授業内は英語でコミュニケーションを行う。幅広い分野の題材・内容についてリサーチ、プレゼンテーション、グループデイスカッション等を行う。 
The classroom language will basically be English. The teacher may use Japanese in special situations or to explain very difficult concepts, but students should be prepared to hear and speak English every time. Each class will mainly involve communicative activities such as pair work and/or group discussions, as well as a review of selected reading strategies and some key grammar points and vocabulary.

準備学習

授業準備として必ず事前に指示した箇所・課題のリーデイングをし、必要な文法・語彙やの内容理解の確認または質問したい事項をまとめておくこと(約1時間)。授業内で行うペアワーク・少グループでデイスカッション等に積極的に参加できるよう、テーマについて考えをまとめておくこと(約1時間)。
Students must read the assigned reading materials (sometimes before class, sometimes after) and be prepared for communicative classroom tasks in every lesson (e.g., comprehension questions, group discussions) and to share their ideas and opinions in class. To do this, students must read the assigned reading materials well enough to understand the linguistic aspects and the content messages of English texts for group discussions.

成績評価の方法

第1学期(学期末試験):25%(Performance on the exam.)
第2学期(学年末試験):25%(Performance on the exam. )
中間テスト:25%(Performance on group/individual presentations.)
平常点(出席、クラス参加、グループ作業の成果、課題プリント等):25%(Participation, Attendance, Group Work, In-class & HW assignments, etc.)
1. Active participation in classroom activities.
2. Willingness to communicate in English.
3. Performance on in-class & special assignments.
4. Performance on Midterm & Final Exams. 
5. Overall effort.
*課題に対するフィードバックは返却時に随時行う。

教科書

Karen Blanchard and Christine Root『READY TO READ NOW』(A skills-based reader)、Pearson LongmanISBN=9780131776479

履修上の注意

履修者数制限あり。
第1回目の授業に必ず出席のこと。